Tuesday, July 20, 2010

~SuRaT KhABar~


salam.

petang kemarin,disebabkan bosan sangat dan sebagai anak dara cun yang sangat rajin lagi hardworking aku telah merajinkan diri untuk mengemas kompatmen aku yang serba serbi comel lagi kiut miut ni.so,setelah,mengemas pape yang patut,aku kemas2 la sket2 kat ruang depan tu.terpandang la surat khabar atau kalau orang kedah panggil 'newspaper' kat tepi dinding tu.tapp!!terus dapat idea nak post entri baru.ni memang kes tak de keje sangat sampai setiap mase nak update blog..hahaha..entah2 pasni bile dah dapat assignment segala bagai,blog ni kembali seperti dulu kot?harap2 tak la..

ok,melalut sudah.berbalik kepada topik surat khabar tadi.seperti sume orang taw fungsi surat khabar dalam kehidupan seharian.even adik bongsu aku yang berumo 5 tahun tu taw beli surat khabar je mesti untuk bace berita.yela,selain tibi plasma yang super duper gedabak kat umah korang untuk tengok berita,bace surat khabar pon bole taw tentang isu semasa jugak kan?bila dah abes bace,campak tepi aje kan.tak pon bagi je kat apek newspaper lama ngan harapan boleh ler mendapat sedikit duit untuk membeli cikedis.

adakah korang taw fungsi2 atau kegunaan lain surat khabar?ala..lebih kurang macam sebatang pokok kelapa yang ade banyak kegunaan tuh..okies,meh2 aku cite satu persatu berdasarkan pemerhatian dan pengalaman aku.hehehehe =)


  1. fungsi lain yang paling common untuk budak hostel.buat lapik mase makan takut2 tumpah nanti tak payah susah payah nak ngelap kan?
  2. buat lapik kat dalam bonet keta sebab tak maw bagi kotor kalau nak letak benda2 yang mudah membuat kotor.
  3. dijadikan baju untuk lapik daripada baju yang dipakai terkena sisa2 rambut yang dipotong semasa memotong rambut.
  4. untuk buat lapik nak keringkan periuk2 dan pinggan cawan semasa kenduri kendara
  5. sebagai pengganti instant bile gi picnic terlupe bawak tikar.
  6. buat lapik dalam loker takut baju terkena habuk2 so tak payah susah2 nak ngemas slalu
  7. di konyok2 untuk dijadikan bentuk bulat supaya dapat dijadikan bulu tangkis sementara nak beli baru kerana bulu tangkis tersebut naik atas bumbung umah dan dah tak turun selepas itu.
  8. buat jadik baju jugak untuk dipakai semasa klas pendidikan seni bagi mengelakkan water kaler terkena baju skolah yang serba putih bersinar2 bling bling tu.
  9. buat lapik dalam kotak untuk dijadikan sebagai tempat kucing tido.
  10. dah menjadi stail turun-temurun untuk membalut nasi lemak ngan surat khabar.
  11. paling aku tak boleh lupe,amik 2 ketul surat khabar,ikat kat tangan ngan tali rapia.ini bertujuan untuk meluruskan tangan anda semasa berkawad waktu baru mule2 belajar kawad secara tidak serius mase form 1 dolu.keras giler woi!sakit tangan aku.dah jadik ala2 robokop plak.
  12. untuk balut barangan2 kaca sebelum diletakkan ke dalam kotak sebelum berpindah ngan harapan barangan tersebut tidak mudah pecah
  13. sebagai sumber huruf2 untuk digunting dan ditampal ke dalam folio2 dan buku2 skrap yang konon2nye akan kelihatan lebih artistik.
  14. sebagai tempat untuk orang2 yang terlalu mempunyai banyak idea yang sangat canggih dan berkaliber dalam bab2 lukisan serta dakwat pen yang melimpah-ruahuntuk melukis misai atau janggut dkat gambar2 dalam tu,pendek kate ciri2 yang tak dapat dilihat pada muke sebenar.
  15. ok,face mask power rangers pon boleh dibuat guna surat khabar.

wah..banyak jugak aku boleh list walaupon sekarang dah pukul 2.27 a.m dan terase sedikit mengantuk setelah menguap beberape kali.ni baru 15 ak list,tuh tak termasuk fungsi surat khabar yang sangat feymes bile nak cucuh api mase nak bakar sampah or nak hidupkan dapo besar bila nak kenduri tu yang slalu aku tengok mama buat dari kecik sampai sekarang.entah2 ade lagik kegunaan surat khabar ni yang aku tak taw.

all in all,kena lar simpan sket stok2 surat khabar lama jikalau anda berhadapan ngan situasi2 di atas atau situasi2 lain yang memerlukan surat khabar.
reuse adalah tanggungjawab bersama.sekian.mase untuk tido.esok klas organic chem.tak de lagi mase untuk berpoya-poya.haha!!



jangan pandangku sbelah mata..
hanya kerna ku surat khabar lama..
ahakss!! =P


p/s-aku slalu jer gune surat khabar untuk lap air tumpah kalau tak de kain buruk yang bole dicapai.ramai jer kan buat ceni??jangan tipu.kekeke.. =)

No comments: