Friday, August 19, 2011

Quickies #24

DAY 39
(26/5/2011)

THE DAY OF KPP

salam.

hari ni pukul sebelum pukul 7.30 pagi dah kena siap siap. sebab one of the teachers from the driving institute nak datang ambik aku dan syazila untuk pergi kelas kpp. kami panggil abang am je sebab dia bahasakan diri dia macam tu. actually, dia adalah kenalan mama sebab dia hantar anak dia mengaji dekat mama. sebab mama tak tahan sangat tengok aku yang bersenang lenang mengalahkan raja dalam rumah, dia terus call abang am untuk mintak tolong aturkan untuk aku yang nak ambik lesen kereta.then, aku bagitau syazila pon nak pergi. maka, dapatlah kami bersama ececeh.

actually, masa nak pergi, i have a lot of worries. kurang suka kalau melibatkan hal hal lesen nih. sebab apa? aku ada kisah sedih. meh aku stori dekat korang. dulu pon dah pernah masuk kelas kpp ni. untuk lesen motor. masa tu, aku sorang sorang je. sadis sedih semua ada. dikelilingi makcik makcik yang kalau borak aku takkan faham sebutir perkataan pon yang keluar dari mulut diorang. so,aku lebih prefer untuk berseorangan. bukanlah tak bergaul langsung, just aku tak tau nak cakap apa masa diorang borak. then terjumpa seorang senior badlishah. tak kenal pon, tapi sebab dia dan aku je yang muda, so kami boleh get along. tapi, dia busy bersms je sepanjang hari. maka aku pon sumbat je telinga dengan earfon. dengar lagu lagi best. lagu hot masa tu, maroon 5 - won't go home without you.

masa test komputer, perkara paling sadis berlaku. aku telah ditinggalkan! keluar je dari bilik test, muka muka makcik yang pergi dengan aku dah takde.aku keluar lambat sikit je sebab nak check banyak kali, tak nak repeat punya pasal. aku bergegas keluar tapi takde orang pon dekat luar. time tu muka aku merah padam menahan amarah! terus aku call abah, then abah suruh tunggu dekat situ. sambil tunggu aku rasa jantung, hati, semua organ aku lah macam nak meletup je tahan geram.

then, salah sorang pekerja kedai lesen L tu datang. rupa rupanya abah pergi kedai tu sound diorang. bukan soundlah kot, maybe pergi bagitau yang aku tertinggal. bukannya nak datang ambik terus.ceh.dia cakap masa diorang datang ambik awal awal tu, diorang ada tanya ada lagi tak sape sape yang still dekat atas. and then makcik makcik tu cakap takde. that's why diorang terus jalan. aku yang dengar ni boleh gigit bibir je lah.tahan geram punya pasal. malas nak cakap banyak.malas nak mengamuk. handle with professional. ececeh. secara kebetulan kakak senior aku tu balik sendiri. giler lonely. masa tu aku fikir nak sampai rumah je. dahlah dari pagi masa tempat test tak buka lagi dah terpacak dekat situ, pukul 2 petang lebih baru boleh buat test. serius menguji kesabaran. kalau tak sabar dan tak professional aku rasa kemungkinan untuk diorang telan maki hamun dari aku sangat tinggi.

sampai je dekat kedai lesen L , brader Z yang handle kitorang tu mintak maaf berzillion kali dekat aku dan abah. aku senyum plastik je. bagi result test aku yang cemerlang tu, then terus ajak abah balik. aku dah takde hati nak tengok tempat tu pada masa tu. tapi, bila pergi kelas teori lepas tu, aku tak nampak pulak makcik makcik yang pergi test sekali tu. hampir sebahagian dari diorang. aku syak diorang tak lulus test HAHA. mungkin sebab tu lah nak balik awal masa hari test kot -.-". and the rest is history.

so, mari sambung semula pasal kpp nih. kali ni kedai lesen L dah diblacklist dalam kamus hidup aku HAHA. kitorang register terus dekat Institut Memandu Kunci Rimbun, through abang am. nasib baik ada syazila. aku bersyukur sangat sangat! masa nak pergi, aku berdoa semoga kali ni semuanya lebih baik dari yang sebelumnya.banyak kali dalam hati aku mohon semuanya berjalan dengan lancar. nasib baiklah abang am tu friendly. so, at least gugup tu dapat dihilangkan. sepanjang perjalanan kami borak borak. and then dia tanya, 'kenal tak syahril? dia kerja dekat situ jugak jadi runner. dia duduk lorong ni lah (lorong rumah aku)." otak aku pon haruslah ligat berfikir kan. first soalan yang mucul dalam otak "sape syahril?" HAHA. it's so obvious lah aku tak kenal jiran aku sendiri. -.-"

tapi aku jawab "oh tau tau." HAHA. nak cover malu tak kenal jiran sendiri. ampun abang am T_T.

sampai je, dia setelkan semua. rasa macam VIP pon ada HAHA. kami just tunggu dan masuk dalam kelas kpp tu. siapa yang dah masuk mestilah tau macam mana kan.boring tak payah cakap. for 5 hours kena dengar taklimat je. aku dan syazila tersengguk sengguk jugak especially lepas lunch. nasib baiklah masing masing bawak chewing gum dengan sweets. dan hari ni kami femes sebab asyik menjadi pilihan cikgu tu untuk menjawab soalan tambah tambah masa dia tengok aku dan syazila tunduk je -.-"

kitorang agak terharu sebab boleh bertahan selama 5 jam. lecture sejam pon boleh tentu boleh bertahan macam ni. kelas kpp habis dalam pukul 3.30 petang. sebab abang am pesan suruh sms dia once kelas dah habis, aku pon sms lah bagitau dah habis kpp tu. then, dia datang dan bagitau abang syahril akan hantar kitorang balik. masa dia sebut abang syahril, aku bayang dia ni sebaya dengan abang am, dah kawin etc etc. then bila keluar, nampak abang am cakap dengan sorang pemuda (eceh pemuda) ni, dan aku pon terus fikir "eh,takkan dia ni "abang syahril" tu? muka familiar je." dia suruh kitorang tunggu sekejap. yang aku pulak asyik fikir dekat mana aku pernah jumpa dia. "eh,dah nama pon jiran mestilah pernah nampak." kemudian menyumpah diri sendiri sebab tak kenal jiran HAHA. buat malu diri sendiri je -.-"

naik kereta je, senyap,sunyi sepi. cakap sikit sikit dengan syazila yang duduk di belakang. aku duduk di seat depan. sebabnya aku turun last, syazila akan turun dulu. takkanlah nak biar dia nampak macam driver aku pulak lepas syazila turun kalau dia duduk depan kan? HAHA. sedangkan boleh je nak switch tempat pergi depan tapi aku malas. baik duduk siap siap even aku lebih suka duduk di belakang, especially naik dengan unknown. eh, dia bukan unknown, dia jiran kau lah fana -.-"

lepas syazila turun, aku kumpulkan segala keberanian yang ada untuk borak dengan dia. disebabkan tahap curiosity yang tinggi, so aku tak boleh nak duduk diam dan tak tanya apa apa. paling penting umur dia. baru 22. oh,muda lagi, in fact setahun tua dari aku je kot. semangat abang am nak ber"abang" syahril bagai. then, aku tanya nak panggil apa, dia jawab " panggil syahril je." ok. sebab kalau ikut kebiasaan aku, aku panggil brader je. HAHA.

aku tanya dia " rumah yang mana satu ye?" and dia jawab "tau pak harun? sebelah rumah dia lah." ok, aku kenal pak harun. tapi, sebelah rumah dia? sekarang rumah pak harun pon aku konfius yang mana satu. actually, aku macam tau dia sape. sepanjang perjalanan bermula dari institut memandu sampailah syazila dah turun, aku tengah fikir dekat mana dan bila aku pernah jumpa dia. then aku cakap, "eh, masa sekolah dulu dulu (macam tua je sebut dulu dulu pfftttt) selalu naik basikal pergi padang kan? ha, selalu nampak naik basikal lalu depan rumah." dia gelak and then dia cakap "eh, masa bila tu? jarang keluar rumah." eh, takkan dia sama spesies dengan aku yang tak jenis tak keluar rumah?HAHA. "betul, dulu dulu selalu nampak naik basikal depan rumah.basikal warna putih?" dia jawab " mana ada basikal warna putih." then aku tanya, "basikal BMX?" dia jawab "bukan."

eh, takkan silap orang? muka dia taklah berubah sangat. aku yakin dengan memori aku. HAHA. then aku cakap " basikal pape je lah. tapi ada basikal kan?" HAHA. takpe takpe, biar aku ingat balik basikal kaler apa bila dah sampai rumah nanti.sekarang tak boleh nak fikir. letih. mengantuk. semua ada. masa dah masuk lorong rumah, dia tunjuk rumah dia." rumah yang ni." rumah dia dekat sebelah atas sikit paling hujung, rumah aku dekat bawah sikit. selang dalam 10 buah rumah jugak rasanya. masa kecik kecik aku tak pernah main sampai atas. main depan rumah je. budak baiklah katakan. "ooo..betullah.dulu selalu nampak naik basikal." nak jugak konfemkan teori basikal tu.entah apa apa. actually aku dah boleh agak rumah dia yang mana, tapi tanya jugak untuk confirmation. dan aku tau lah muka dia tapi tak pernah ambik tau dan tak pernah nak ambik tau dia siapa dan nama apa. HAHA.

 sampai je rumah, rehat rehat sepanjang petang tu. letih mengalahkan orang kerja lagi. duduk rumah stamina makin turun. haihhh...

aktiviti malam, macam biasa. takde kerja lain selain menghadap tv. dan siapkan kerja apa yang patut.

the end.

No comments: